Image default

ابونا بولس جورج الراعى الصالح 23 9 2016 : سلسلة بعنوان معرفة الله - جـ 2 ـ fr Pouls -

 

ابونا بولس جورج الراعى الصالح
ابونا بولس جورج الراعى الصالح

 

 

كيف اعرف المسيح لاعرف مشيئته؟ هذا السؤال هو ما بدا بيه أبونا بولس جورج عظته عن معرفه الله واجاب عليه بنقطتين هامتين اولهم :-

1 - الكتاب المقدس :-

وقال عنه ابونا بولس في الراعي الصالح انه لوحه جميله رسمت المسيح , من يقرأ الكتاب المقدس وعينه تبحث عن المسيح سيعرف من هو المسيح وما هي ارادته , فالموضوع ليس لغزاً انما هو جهل منا بما يوجد في الكتاب المقدس .

 

*ماذا يريد منا الله , لماذا خلقنا ؟ وهذا من ضمن اسئله الناس المتكرره  "معرفه اراده الله" في حياتنا فقد قال عنها بولس الرسول اراده الله الصالحه ان الجميع يخلصون والي معرفه الحق يقبلون ,فأراده الله خلاصنا وان نتمتع بيه في السموات فأذا كنا نقرأ الانجيل لعرفنا ارادته دون سؤال , فحتي المرض والفقر يسمح بهم الله من اجل خلاصنا.

 

*الكتاب المقدس عرفني "اولوياته" :- فنحن حتي الان لا نفرق عن المملكه الحيوانيه كل ما نهتم بيه ماذا نأكل وماذا نشرب ونلبس , ولم نطلب منه اب يعيننا لكي نصل اليه .

 

*ومن خلال الكتاب المقدس نعرف "صفاته" فالمسيح هو الوحيد الي يمشي وسط الجبال حتي ترجع اليه ويحملك علي كتفه , فهو لم يرفض السامريه ولا زكا العشار , فأذا اشتهيت ان ترجع الي المسيح فلن يرفضك بل سيبحث عنك ليصل اليك ليس لانك تستحق ولنما لكونه هكذا , ويتعجب هنا ابونا بولس فس سلسلته عن معرفه الله لماذا نُصر ان نكون مثل القطط والكلاب نبحث في صناديق الزباله؟!

 

*نعرف من خلال الكتاب المقدس ان "الله يعرف خفايا قلبك" اوقات كتير بنمثل ونلف وندور علي ربنا , فلو قرأت الكتاب المقدس لكنت عرفت وصيته مثال لما اروح لابونا واشكيله فولان غلط فيا اسامحه ولا لاء ...لكن لو نعرف ربنا كنا عرفنه وصاياه كنت عرفت انك تسامحه مش بس 7 مرات بل 70 في ال 7 كنت قولت لابونا انا قلبي اسود مش عارف اغفر ,لكن لاننا بُعاد عن المسيح لا نواجه انفسنا لانعرف صوته في حياتنا لان علاقتنا بالكتاب المقدس سطحيه جدا , يجب ان نذاكر الكتاب المقدس .

 

2- الخبره والعشره :-

*الخبره .. نعرف الله من خلال خبره الاباء والقديسين والشهداء ونشوف الاباء عاشروه وقالوا ايه عنه وكتبوا ايه عنه , هؤلاء ذابو في حبه, امشي وراء اثار الغنم فالانبا بيشوي استخصر لحظات النوم وربط شعرف بحبل لكي يصلي الي الله ويتحدث معه ,كل ما نقرا في قصص الشهداء والقديسين ستكتشف من هو الله وما هيه مشيئته.

*العشره.. وانا صغير في حيتي الروحيه مكنتش فاهم ان ابويا بيحبني لكن لما كبرت وبقيت رجل وفهمت ان كاللي بيعمله ابويا معايا من اجل تهذيبي , حتي لو في يوم شخط فيا او حتي ضربني او قرص وداني كل ده حب , داود عاشره وقال كنت فتي والان شخت , مثل ابرأم لم يفهم في اول علاقته بربنا ,الله من 25 سنه وعده بابن واصبح عمره 100 سنه ولم يعطيه الاب ابنا ولكن عندما كبر في الايمان واشر ابوه السماوي وربنا قاله هات ابنك قدمه ذبيجه قاله حاضر , وزي القديس بوليكاربوس.

العشره انك تكتب كل اعمال الله معاك علشان لو نسيت ترجع وتقراها وتعرف كام مره ستر عليك وانت اللي قولت لولا ستر ربنا كنت روحت في داهيه , كل واحد فينا عنده اختبار ان ربنا ستر عليه ولوكان اتكشف كنت اتفضحت قدام الناس .

كل واحد فينا ليه خبره شخصيه الخبره دي تزيد الايمان وتزيد المعرفه وهنا هاتبطل تسأل ارادتك ايه يارب.

ربنا بيعمل معانا حاجات كتير , في الاول بنعافر ونعصلك لانك مرتبط بعلمك ومرتبط برؤيتك , لكن كل ماتعاشره تلاقي نفسك سلمت له حياتك لان كثره العشره علمتك ان اللي اختاره ليك ربنا في حياتك افضل مليون مره من تصورك الشخصي لحياتك , وختم ابونا بولس جورج عظتهفي الراعي الصالح عن معرفه الله قائلا بالعشره هانفهم

 

الفيديو و المقاله الخاصة بالجزء الاول - من هنا

 

Related posts

ابونا بولس جورج – الراعى الصالح : بعنوان ( عيد الختان و معانى روحيه ) – 15.1.2016 – ~

lad

ابونا بولس جورج – الراعى الصالح: سلسلة جديدة بعنوان (النضج) الحلقة 1 – من انا 8.5.2015 – ~

lad

ابونا بولس جورج – الراعى الصالح : بعنوان – دروس فى عيد الصعود – 10.6.2016 – ~

lad