Image default

أبونا بولس جورج ساعة على الهواء 18 9 2016 - بعنوان لا تكن من يشوع بن سيراخ -

 

 

 

fr-pouls-gorge-3

 

 

 

يقول يشوع ابن سيراخ "لا تكن جافيا في لسانك" يعني متخليش لسانك ناشف متخليهوش مُتعب .

وتحدث ابونا بولس جورج عن انواع الالسنه الجافيه وهيه :-

  • اللسان الذي لايحمل مشاعر للناس :- في ناس كلامها قاسي يخلوا من المشاعر يخلو من المجامله الرقيقه يخلو من التعزيه مثال شخص مصاب بجرح جامد واخد غرز وبيحكي لشخص اخر مستني منه كلمه تعاطف زي سلامتك ويطمن عليه فالشخص ده قاله اعملك ايه يعني لا انت اول ولا اخر واحد يتعور .
  • لسان الانسان المتكبر :-ويتحث ابونا بولس في ساعه علي الهواء عنه ويقول هو الذي لا يري الانفسه ويتكلم مع الناس باستعلاء ودايما يقول انا ... انا ...انا ده لسان بايخ جدا وبيخلي الناس تنفر منك ,لكن لو علي قدر الامكان تقلل كلمه انا وتبرز ربنا في الموضوع ده يدي للسانك جمال .
  • السان المُحطم:- في واحد طبيعيه عينه ميشوفش غير الحاجه الناقصه زي الاب اللي مش بيشجع اولاده ويقوله اللي جاب درجه اعلي منك احسن منك في ايه انت فاشل .. وزي ابقي قابلي لو اشتغلت ,ابقي قابليني لو اتجوزتي ...في ايه؟ ليه اللسان المحطم ده؟ وده لسان مهما عملت مش هاترضيه ابدا .
  • اللسان الصامت :- اوقات الواحد لما يتكلم بيحتاج يحس انه في حد بيرد عليه ويضرب ابونا بولس في عظته عن "لاتكن" مثال زوجه بتتكلم مع زوجها وهو ماسك الجرنال اللي مفهوش حاجه جديده ولما تساله وتقوله ايه رائيك في اللي قولته يقولها انا مسمعتش ولا حاجه يعني اسيب الجرنال واسمع كلامك الفاضي .

"لا يكن جافيا في لسانك"

** ثم تحدث ابونا بولس جورج عن جزء اخر من العظه وهو " لاتكن مرائيا في وجوه الناس"**

وتحدث ابونا بولس  جورج عن انواع او دوافع الرياء ,,

الرياء عباره عن اكتر من خطيه في بعض منها:-

  • خطيه الخوف:- زي لما اكون خايف من بطش شخص فأكون مرائي ليه زي الحاكم الديكتاتوري الناس بتخاف منه علي حياتها فالانسان يبالغ في مدحه وتبجيله ... يكون بيقتل والناس تقوله يحيا العدل . والانسان لو كان مرائي من اجل الخوف مش هاينكر الحق بس ده هاينكر الله ذاته لانه خايف علي نفسه .
  • خطيه الكذب والخداع:- مثال يهوذا مع المسيح لما راح وباسه كان بخبث وكدب والبوسه دي كان فيها خيانه ,اوقات كتير بنكدب في صوره رياء زي مثلا لما اتكلم عن انسان بعدم محبه ولما اشوفه اقوم وابوسه واقوله انت واحشني ...الناس الللي تعرفني هايتعجبو من الرياء ده.
  • خطيه المنفعه او الكبري:- لما يكون ليا مصلحه عند انسان وافضل اتودد ليه واقوله انت من بعد ربنا اللي في ايدك الحل , وانا من جوايا مش مصدق الكلام ده لكن عايز مصلحه او منفعه منه .... ويعتبر ابونا بولس هذا نوع من انواع الذكاء الاجتماعي .

**ثم طرح ابونا بولس جورج في ساعه علي الهواء سؤال هام : --

كيف نتخلص من الرياء؟

  • قلب يحمل محبه طاهره نقيه لكل الناس.
  • قلب طاهر لا يخاف الا الله.وكما قال ايليا "حي هو الرب الذي انا واقف امامه ينبغي ان يطاع الله اكثر من الناس"

Related posts

أبونا بولس جورج ساعة على الهواء 4.12.2016 |التعامل مع الشخصيات الصعبة| جـ3 ـ الشخصية المزاجية – ~

lad

فرح قلب ربنا ✟ ابونا بولس جورج ساعة على الهواء ✟ [ 3.6.2018 ] ✟ fr.pouls – ✅

lad

أبونا بولس جورج ساعة على الهواء 14.2.2016- بعنوان ( انا هو الطريق ) – الحلقة 2 – ~

lad

Leave a Comment