Image default

fr-pouls-gorge-2

 

 

 

بدأ ابونا بولس جورج كلامه بسفر اعمال الرسل الاصحاح التاني وقال وقت الساعه الثالثه حلت ألسنه من النار علي التلاميذ القديسين المجتمعين بعد قيامه المسيح كانو مستنين موعد حلول الروح القدس فشافو منظر ألسنه ناريه فوق رؤسهم وبدأو يتكلمون بألسنه .

وسأل ابونا بولس في كنيسه وشعب ... ليه ربنا سمح بوجود هذه الموهبه ؟................ لسببين :-

  • انتشار الكرازه :- كان لازم التلاميذ يعرفوا الغات لانهم سيمرون علي بلاد مختلفه ولما كان في ضروره ان الله تُستخدم من اجل الكرازه ربنا سمح بتنوع الألسنه.
  • كانت علامه لقبول الله في الامم :- بولس الرسول لما عمد وثنين حل عليهم الروح القدس وطفقوا يتكلموا بألسنه ,فكانت احد العلامات في قبول الله للامم انه لما يحل الروح القدس عليهم يتكلموا بألسنه وبلغات مايعرفوهاش.
  • في تاريخ الكنيسه القبطيه أخر مره سُمع عن التكلم بألسنه في مصر كان في القرن الرابع الميلادي ,لما ناس اجانب راحو لاحد الاديره وتكلموا مع رئيس الدير ولم يكن هناك مترجم فرئيس الدير صلي فأعطاه الرب لسانا لكي يتكلم معهم .
  • وقال ايضا بولس لرسول في اعمال الرسل اذا كنت اتكلم بألسنه الناس والملائكه وليس لي محبه فلست شيئا... وهنا اكد ابونا بولس في غظته عن التكلم بألسنه عن اهميه المحبه وانها اهم من كل المواهب .
  • وفي اصحاح 14 تكلم بولس الرسول عن موهبه الالسن ورتبها الاخيره فكانت الموهبه الاولي التنبؤ والثانيه التعليم والثالثه التكلم بألسنه.            حط شرط وجود مترجم يترجم ما قاله من له لسان والاصاحب السان فليصمن.  التكلم بلسان آيه لغير المؤمنين ولكن لا ينتفع بها المؤمن.

*وقال ايضا بولس الرسول " اني اتكلم بألسنه اكثر من جميعكم . ان جئت اليكم متكلما بألسنه فبماذا انفعكم ان لم أكلمكم بأعلان او بعلم او بنبوئه"

Related posts

أبونا بولس جورج كنيسة و شعب : سلسلة بعنوان افتح و اقفل جـ 1 – افتح – 17 9 2016 – ~

lad

مدى محبتنا لله ✟ أبونا بولس جورج فى كنيسة و شعب ✟ [ 14.12.2019 ] – 🌠

lad

أبونا بولس جورج – كنيسة و شعب : بعنوان ( دروس فى تعامل توما الرسول مع القيامة ) – 7/5/2016 – ~

lad

Leave a Comment